PWC har udgivet en momsvejledning, som er lavet specielt til små og mellemstore virksomheder.
Momsvejledningen kan bruges som et opslagsværk.
PWC har udgivet en momsvejledning, som er lavet specielt til små og mellemstore virksomheder.
Momsvejledningen kan bruges som et opslagsværk.
Har du også fået en mail fra skat med oplysning om at din forskudsopgørelse er klar ?
Og tænkt: “Åhhh nej… hvad er nu det… ? og hvad skal jeg gøre??”
Så er du helt sikkert ikke alene om at tænke sådan!!
Hvad er det ?
Det du har fået er en mail om at skat nu har lavet din forskudsopgørelse, ud fra de tal de har fra sidste år, og de tal som allerede er indberettet i år.
Hvad skal du gøre ?
Den dårlige nyhed er at det er dit ansvar at kontrollere den – om de tal SKAT er kommet frem til, også er det du forventer for året.
Den gode nyhed er at jeg har et par tip, så du nemt kan kontrollere det. Eller komme frem til et fornuftigt bud.
Sådan gør du:
1. Sammenlign med indkomsten på den sidste årsopgørelse.
2. Tjek at alle indtægter/fradrag på din årsopgørelse, også er med på den nye forskudsopgørelse (hvis de skal være det)
3. overvej om der er sket store ændringer. Væsentlig ændring i løn/overskud, låneomlægning, indbetaling på pension.
Hvis ikke der er sket store ændringer, er det nemt at kontrollere og rette. Hvis du er i tvivl er du selvfølgelig velkommen til at kontakte mig – for spørgsmål, eller hjælp til at rette forskudsopgørelsen.
God fornøjelse.
Der er masser af god viden, og relevante tips til dig.
4. Selvstændigt erhvervsdrivende.
4.1. Selvstændigt erhvervsdrivende kan ved rejse, jf. pkt. 1.1., i stedet for fradrag for de dokumenterede, faktiske rejseudgifter vælge, at foretage fradrag med de satser, der gælder for godtgørelse til lønmodtagere i de pågældende erhverv, jf. pkt. 2.1.1., 2.1.2. og 2.2.1.
Fradrag for rejseudgifter med standardsatser er begrænset til 25.900 kr. i indkomståret 2015.
4.2. Selvstændigt erhvervsdrivende, der foretager fradrag med kostsatsen i pkt. 2.1.1.1., er også omfattet af reglerne om reduktion af denne sats ved fri kost, jf. pkt. 2.1.3.
Se mere her: Fradrag ved rejser
Har du styr på hvad der skal til, for at du kan få fradrag for håndværkerudgiften ?
3byggetilbud.dk har lavet en tjekliste, der sikrer at du har alle de oplysninger klar, som du skal bruge, for at kunne få fradrag.
Du kan se tjeklisten her: http://www.3byggetilbud.dk/fradragtjekliste/
Måske har du fået en mail fra SKAT hvor de foreslår at ændre din forskudsregistrering for 2014.
Hvis du ikke er enig, skal du ændre den inden d 18/8 2014.
Se mere i nyhedsbrevet her: NYHEDSBREV FRA TAL-KNUSER
Hvornår skal du registrere din virksomhed ??
Du kan godt drive en lille virksomhed, uden at være momsregistreret.
Grænsen for registrering er 50.000,-.
Men der er en masse praktisk spørgsmål, som det kan være svært at finde svar på, f.eks.:
1. Er grænsen på de 50.000 incl moms ?
2. Hvordan skal fakturaen se ud ?
3. Er det for et kalenderår de 50.000 gælder ?
4. Hvad hvis en faktura rammer før og efter grænsen på de 50.000 ?
Dem vil jeg besvare her:
1. Er grænsen på de 50.000 kr incl moms ?
Nej – de 50.000 man må tjene, er uden moms. Når du ikke er momsregistreret, skal du ikke afregne moms, og der må derfor ikke fremgå af din faktura at der er moms på, eller at det er incl moms.
Hvis du vil gøre det meget tydeligt, kan du skrive 0,- i moms.
2. Hvordan skal fakturaen se ud ?
Fakturaen skal se ud som en helt almindelig faktura. Med dato, nummer, modtager, dit navn (firmanavn), hvad du sælger, pris osv.
Det eneste der ikke skal fremgå er dit cvr-nummer (for sådan et har du ikke), og moms (der må ikke stå at der er moms på, når du ikke er momsregistreret).
3. Er det for et kalenderår, de 50.000 gælder ?
Nej – det er for 12 måneder
4. Hvad hvis en faktura rammer før og efter grænsen på de 50.000 ?
Du skal registrere dig, når du FORVENTER at omsætte for mere end 50.000. D.v.s. at hvis du allerede, når du starter, ved at du omsætter for mere, så skal du registrere dig.
Hvis du ikke registrerer dig, og du f.eks. har omsat for 48.000, og du skal til at lave en faktura på 5.000 – skal du momsregistrere dig inden du skriver den. Og fakturaen skal være på 5.000 kr. + moms.
Jeg håber du fik svar på dine spørgsmål, ellers er du velkommen til at stille dem her.
Husk at indbetale pension inden 31/12 2013.
SPAR PENGE:
Du kan spare penge ved at se på om din restskat for 2013 kommer til at passe.
Reglerne for indbetaling er nemlig:
Indbetaling før 31/12 2013 -> rentefrit
Indbetaling mellem 1/1 2014 og 1/7 2014 -> dag til dag rente på 3,0 %.
Indbetaling efter 1/7 2014 -> Procenttillæg på 5,0 %
Læs mere her:
http://www.martinsen.dk/faglig-viden/skat/vis/restskat-og-overskydende-skat-for-indkomstaaret-2013
Skal vi gennemgå din indkomst for 2013 sammen ?